L’equip de formació valora aquest 1r any de la mostra representativa de centres
Ara farà un any, des del programa Escola Nova 21 s’iniciaven les trobades amb la Mostra representativa, 30 centres que voluntàriament van acceptar formar part d’una mostra del teixit educatiu català segons distribució geogràfica, perfil socioeconòmic i grau de complexitat, primària/secundària i tipologies de centres (escoles rurals, dimensió dels centres i titularitat pública o concertada).
Marta Pujadó, coordinadora de formació dels centres de la mostra representativa, destaca la bona rebuda que va tenir el projecte en els seus inicis, exposa que la crida oberta va tenir una resposta molt bona, s’hi van apuntar molts centres i això va superar les expectatives del propi programa.
Durant aquest primer any s’han creat 30 equips impulsors, que són docents voluntaris que lideren el canvi en el propi centre. També s’ha conscienciat sobre la necessitat d’un canvi educatiu de forma contínua i de llarga durada, és a dir, la necessitat que el sistema educatiu s’auto-avaluï i posi en pràctica millores de forma regular involucrant tota la comunitat. És per això que des del programa Escola Nova 21 es fomenten les “residències”, estades de docents a altres centres durant una setmana que serveixen per a compartir experiències i aprendre nous models d’escoles innovadores .
Una de les problemàtiques en els centres públics és la transformació constant dels claustres, això fa que sigui més difícil consolidar un equip estable. També la “falta de temps” que sovint manifesten els docents. Des dels centres es necessita temps per a la reflexió pedagògica i el treball conjunt per impulsar, implementar i avaluar els canvis al centre. Però “el temps són prioritats” insisteix el Boris Mir i remarca que cal ser conscients que aquest procés de transformació requereix establir unes prioritats clares que sens dubte impliquen deixar de fer alguna cosa.
En termes generals, queda molt per fer. El procés de transformació el lideren els centres. El programa aporta unes eines, una estructura per al protocol de canvi i un acompanyament però el que realment passa als centres, el ritme i la profunditat del canvi que estan iniciant depèn d’ells mateixos. I aquí és on el lideratge de l’equip impulsor té un paper clau. Els centres són els qui realment han de pivotar el canvi que des del programa i els docents s’està incentivant.
Continuem amb la feina i fem-ho possible!